torsdag 23 december 2010

Jul och saknad går hand i hand.

Nu är julen här!
På riktigt och år 2010 ska summeras och det gamla ska sorteras bort för att börjas om på nytt med ett fräscht år 2011.

För mig handlar det om [i år] att städa bort det gamla! Man myser in i det sista för att avsluta året med en brakfest. På olika sätt såklart. Men det tar vi sen, julen först! Vad är jul för mig, för mig individuellt så handlar det om att stanna upp samtidigt som man glädjer varandra med små presenter.

Själv, i år så handlar det om stanna upp och se på varandra med stillhet och julen symboliserar kärlek på olika sätt.

Självrespekt/självaktning kommer bli stort 2011. Tron på mig. På mig som medmänniska, som vän, som kollega som mamma, som färdig student och säkerligen i många andra avseenden. Tron på mig.

I mitt liv ska jag ställa mig frågan, vill jag detta? Självrespekt handlar inte om stolthet utan om självaktning. Att veta vem man är, ska man ge eller "ta". Tidigare har jag givit av mig själv till den milda grad att jag fick känslan av tomhet. Att ta ansvar för sig själv och sitt liv, är att fråga sig vill jag detta och ge sig själv ett ärligt svar.

När man är nära examen, så som jag, efter att ha läst i många år, jag har lämnat en skilsmässa bakom mig och jag har begravt min dotter. Jag har flyttat från mitt hus, ryckt upp barnen (igen) och börjat om och först nu har jag landat efter den resan och lärt mig att ställa mig själv frågan, vill jag detta?! Hur vill jag och därefter att ta ansvar. Jag strävar efter det jag vill! Det är slitigt och det är tufft och jag ska inte säga att jag inte har svackor eller är ledsen. Många tårar faller och jag lever inte det liv jag vill leva men jag strävar dithän och jag gör det bästa av situationen.

Men ju mer man tror på sig själv med desto större säkerhet får man det man vill ha, både av negativiteter som av positiva saker. Så tänk positivt, det ger ett sjulhelsikes bra resultat. Nu ska jag över kulmen och landa för att få ett lugnt och välbehagligt 2011 =)

Men först, ska jag å dom finaste fira jul!





2 kommentarer:

  1. god jul o fina ord ni är så fina du och familjen..........kraaaaam i stort!!!!!

    SvaraRadera