söndag 6 mars 2011

Kärlek, livet är kärlek. Kärlek är livet.

Söndag ... många känner av att det är söndag.

En återkommande känsla, söndag efter söndag. För vissa är den bestående av ångest, för andra inte. Vissa trivs på sina jobb och andra inte. Vilket bidrar till känslan förstås, men inte nödvändigtvis en dålig känsla.

För mig är söndag en "ta hand om" dag. Jag gillar att städa, rensa rent, röja, handla lite nytt både mat och blommor. Kanske är det min strategi i att hålla söndags ångesten på avstånd! Jag älskar mitt jobb, det är intressant och givande. Så det handlar inte om att "vägra måndag" för min del, utan mer bara ombytet från ledighet till vardag. Att träna på att finna sig i nuet är en bra strategi till att inte känna av växlingarna som annars gör sig påmint i mitt liv. Att befinna sig i nuet är en konst. Jag tränar på det, och paradoxalt så gillar jag att planera. Har upptäckt att det är en stor del av livet (för mig) att planer, drömma och fantisera och där i ryms möjligheterna till att vara spontan. Jag försöker (läs försöker, inte att jag gör)
se på livet som det är. Istället för bra och mindre bra (rätt eller fel), det gör det hela betydligt enklare, men svårt.

Vad vill jag ha sagt med detta?

Jo lyssna noga nu. Jag säger, fånga livet och förvalta det väl. Annars fångar livet dig och rätt som det är, är det över. Där är det för sent att ångra det man skulle ha sagt eller det man skulle ha gjort.

Så ha drömmar och dröm stort.



Må gott, och var rädd om dig!


3 kommentarer:

  1. Du skriver fint... och tänkvärt! Tror jag ska stänga ner och gå och lägga mig med dom där orden.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad fint skrivet! :-)
    Jag gillar söndagar och söndagskvällar. Älskar måndagar och har alltid gjort det. För då kommer det en ny spännande vecka, och måndagar är ju första chansen att få en underbar vecka. att "börja om". Jag lever mkt i nuet. Nuförtiden. Jag tar dagen som den kommer, men har lite på schemat med. Jag gillar att planera i förväg men lever sällan upp till "listan" så eg är det helt meningslöst för mig Jag lyssnar inåt och försöker göra det jag vill. Om det blir så att all energi rinner ur mig försöker jag dock kolla på planeringslistan och göra ngt av det. Eller praktisera mindfulness, oftast liggandes.
    Ha en fin dag o vecka,
    kram

    SvaraRadera
  3. Söndagar är bra dagar. Avslut, återkoppling, längtan efter nytt.

    Att försöka är bra, jättebra. Nuet är svårt, ibland står man där och kämpar för att vara just där - i nuet. Rätt vad det är missar man det.

    Jag gillar verkligen de sista raderna, extra tänkvärda.

    Må gott! Kram

    SvaraRadera