torsdag 25 november 2010

Kommer tomten?

"Sluta jaga lyckan så finner lyckan dig"

Lycka är så mångfacetterad och individuell.

Idag skulle jag känna lycka om att ifall jag hade någon att krypa tättintill hos. Att hand i hand strosa runt i snön genom stadens gator, gå in på ett café och ta en god fika. I dag skulle jag känna lycka om jag finge en ny dator, eller om jag kom i väg på bio. Idag skulle jag känna lycka om gjorde nån annan lycklig. Jag skulle dessutom vara lycklig om jag gjorde en repa på gymet! Att uppsatsen blir godkänd skulle göra mig lycklig, eller att kommunen ringde och sa, varsego du kan komma till oss i sommar. Lite xtra klirr i kassan skulle göra gott nu innan jul, och en resa utomlands med barna hade suttit fint. En ny inredningstidning, en bunt tulpaner, eller en god choklad. Att få middagen lagad, att krypa upp i soffan framför den öppna spisen (som jag inte har) skulle göra mig lycklig.

Så vad är då lycka?

För mig, är lycka en inre upplevelse och man kan tro, då jag inte har nåt av det ovannämnda i min hand, att jag inte är lycklig. Men det är jag, lycklig för att jag finns till. Och jag gör det jag vill, jag går den väg jag vill vandra, jag tar ansvar för mig & mitt och jo, jag glädjer min omgivning. Livet har med andra ord en mening och i meningsskapandet finner man lyckan.
Att stanna upp och känna "att man är" stilla och nöjd med tillvaron, kan vara en lyckodefinition, och jag tänker att lycka känns olika, att hålla handen med den man tycker om, kärlekslycka. Att få en ny dator, saklycka, semester med barna, mammalycka ja osv så, vad vill jag komma till?

Var nöjd, var lycklig spara på lyckotopparna. Lägg dom i en burk och ta fram när det behövs. Titta på dom, känn dom om och om igen, bryt gamla trista mönster. Att vara lycklig är inte konstant, att vara olycklig ska heller inte vara konstant. Men i kontrast till varandra ser man skillnaden.

Så återigen, lyckan är en känsla och den är individuell. Men jag skapar min egen lycka! Så fröken W tar på sig vinterpälsen, går ner på stan och provar ut den fina julklänningen! Det är lycka det :)





3 kommentarer:

  1. Dina ord blir bara klokare o klokare för varje inlägg du skriver, lägg det i din lyckoburk. Kram A

    SvaraRadera
  2. Tack A, det värmer mitt hjärta & successivt ska det lätta på skrivkrampen !

    Ska göra detta :)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Dina inlägg går den långa och vackra vägen i en stor omfamnande skog. De går på djupet, på ytan, bakom och precis mitt på. Det ger en viss lycka att få läsa det du skriver. Tack!
    Hoppas du hittade en riktigt vacker julklänning.
    Kram och tack för den fina kommentaren till mig.

    SvaraRadera